Apotheek Claeys BV Croket

Quinten Matsijslei 11
2018 Antwerpen

We hebben allen onze slaap nodig om uit te rusten en om energie op te slaan voor de volgende dag. De slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon, maar verandert ook met de leeftijd. Oudere mensen slapen vaak minder diep en liggen langer wakker. Af en toe ’s nachts wakker worden is normaal, als je snel terug inslaapt, is dit geen probleem. Gebrek aan slap wordt een probleem als je er overdag last van hebt, bijvoorbeeld omdat je moe, prikkelbaar of slaperig bent, of je je moeilijk kan concentreren. Als je slaaptekort wekenlang aanhoudt, kan dit je gezondheid schaden.

Nuttige tips

Te vermijden:

– Zware inspanningen binnen het uur voor het slapengaan;

– Overdag slapen. Het middagdutje duurt best niet meer dan een half uur;

– Zware of sterk gekruide maaltijden, roken, dranken met caféïne (koffie, cola, thee) voor het slapengaan;

– Alcohol twee uur voor het slapengaan. Alcohol vergemakkelijkt het inslapen, maar maakt dat je minder diep slaapt en vaker wakker wordt;

– Hongergevoel bij het slapengaan;

– Blijf niet in bed liggen woelen. Kan je na 20 minuten nog niet slapen, sta dan op en doe een nuttig, maar eerder vervelend karweitje in een andere kamer. Ga pas opnieuw naar bed als je moe wordt. Lukt het inslapen weer niet na 20 minuten? Sta op en herhaal de procedure

Te doen:

– Kies een goede matras en een goed hoofdkussen;

– Zorg voor een aangename temperatuur (16-18°C) in de slaapkamer, voldoende verluchting en verduistering;

– Sta iedere dag ongeveer op hetzelfde tijdstip op;

– Probeer overdag zo actief mogelijk te zijn. Gebruik het laatste half uur van de dag om je geleidelijk voor te bereiden op het slapen. Doe iets dat voor jou ontspannend is.

Neem nooit op eigen houtje geneesmiddelen om te slapen

Als je dagelijks leven ernstig wordt verstoord door slapeloosheid, en bovenstaande tips helpen onvoldoende, raadpleeg dan je huisarts. Hij kan je ongetwijfeld helpen. Soms zal hij je doorverwijzen naar een hulpverlener die gespecialiseerd is in slaapstoornissen. Zo zoek je samen naar de beste oplossing. Hou je steeds aan de adviezen van je arts en neem nooit op eigen houtje geneesmiddelen om te slapen. Als je vragen hebt, stel ze gerust aan jouw apotheker of aan jouw arts.

Bron: www.apotheek.be

Uw cookievoorkeuren

Cookies stellen ons in staat om informatie over u, uw voorkeuren of uw apparaat te verzamelen. Deze informatie is erg belangrijk om onze website beter te laten werken, extra functies en persoonlijke instellingen aan te bieden en je gepersonaliseerde advertenties te laten zien. Als je onze website bezoekt, willen we graag wat cookies op je apparaat plaatsen. Uiteraard respecteren wij uw recht op privacy en vragen wij eerst uw toestemming. Wil jij ook bijdragen aan de verbetering van onze website en genieten van een optimale surfervaring? Dan kun je hieronder aangeven welke categorieën cookies we op jouw apparaat kunnen plaatsen door de schuifregelaars op actief te zetten. Door op “Aanvaard alle cookies” te klikken, gaat u direct akkoord met alle categorieën. Makkelijk toch? Meer informatie over de verschillende categorieën vind je hieronder en in ons privacy- en cookiebeleid. Ook vind je een overzicht van alle derde partijen die via onze website cookies plaatsen.

Strikt noodzakelijke cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct te laten werken en worden daarom zonder jouw toestemming geplaatst. We gebruiken ze bijvoorbeeld om uw privacy-instellingen te onthouden, u in staat te stellen in te loggen op onze website of om de toegang tot beveiligde delen van onze website te beschermen. Met deze cookies verzamelen wij geen persoonsgegevens en geven de verzamelde informatie nooit door aan derden. Klik op “Cookiedetails” voor een overzicht van alle strikt noodzakelijke cookies.

Functionele cookies

We bieden je graag extra functies en persoonlijke instellingen aan, zodat je de beste surfervaring hebt. Functionele cookies hebben ons al een heel eind geholpen. Ze stellen ons onder meer in staat uw taalvoorkeuren te onthouden en bijvoorbeeld uw cookievoorkeuren te onthouden. Helaas werken bepaalde functies van onze website niet zonder uw toestemming. Wil je een overzicht van alle functionele cookies die door ons en derde partijen worden geplaatst? Klik vervolgens op "Cookie-details".